A Duna, mint közforgalmi, közlekedési felület

By | 2014. augusztus 2. szombat
Duna

Duna

A főváros első közforgalomba integrált közlekedési gőzhajója 1820-ban indult
útjára, a Vigadó tér és Óbuda között szállította az utasokat. A bécsi székhelyű
Első Duna-gőzhajózási Társaság az 1880-as években már több mint 4 millió utast
szállított évente.

A budapesti hajózás azonban a villamos megjelenése, másrészt
a látványos budapesti építkezések hatására hanyatlásnak indult. Ezen
építkezések során alakult ki Budapest ma is ismert közúthálózatának egy része.
A ’20-as évekre a hajók utas-száma egyharmadával csökkent, 1972-ben a 2-es
metró második szakaszának átadása után pedig még inkább felgyorsult hanyatlás.
A járatoknak 1997-ben pedig már csak 53 ezer utasa volt; az elmúlt években a
hajóközlekedés gyakorlatilag egyet jelentett a turisztikai célú sétahajózással.
Az igények azonban ismét megváltoztak, ezért közösségi közlekedési funkció
újraélesztése mellett döntött Budapest önkormányzata és a BKK.  A kikötőkben kerékpártárolók
épültek, néhány helyszínen pedig mozgáskorlátozottaknak fenntartott hellyel is
szolgáló parkolók is, de a hajókra is fel lehet szállni a kerekes székkel,
illetve a buszokkal, villamosokkal és metrókkal ellentétben a hajókon bicikliivel
is lehet utazni.

A hajójáratokra érvényes jegy a helyszínen váltható, 400 forintért. A járatokon a kedvezmények
a többi járattal azonos módon érvényesek, illetve munkanapokon különjegy nélkül
is bárki felszállhat, akinek van érvényes Budapest-bérlete vagy bármilyen 24
órás vagy annál hosszabb érvényességű jegye.

Kovács Rhewa Andrea